Engineering Transactions, 28, 4, pp. 529–541, 1980

Parametryczne drgania, przekładni z uwzględnieniem zderzeń międzyzębnych

Ryszard GRYBOŚ
Politechnika Śląska
Poland

Błędy zarysu zębów i podziałki powodują, iż wejściu każdej pary zębów w przypór towarzyszy uderzenie. Praca zawiera analizę dynamiczną przekładni zębatej, czołowej z uwzględnieniem zderzeń, które traktuje się jako procesy chwilowe. Ich intensywność charakteryzuje współczynnik restytucji. W takim ujęciu chwilowe zmiany prędkości kątowej kół, spowodowane zderzeniami, oblicza się za pomocą zasady zmienności krętu.
Wyprowadzono warunek spokojnej pracy przekładni (tzn. bez przerywania styku zębów) oraz zbadano wpływ współczynnika restytucji na obszary niespokojnej pracy przekładni. Wielkość tych obszarów zależy silnie od ogólnej podatności sprężystej przekładni.
Full Text: PDF
Copyright © Polish Academy of Sciences & Institute of Fundamental Technological Research (IPPT PAN).